Sikorski Ilja Muromets
Grand, (mis päris alguses oli küll kahemootoriline) oli kahtlemata suur samm ja tähtis saavutus vene lennukitööstuses ja kogu lennunduse arengus. Grand ise jäigi teerajajaks ja elulugu lühikeseks. Tema lugu lõpeb 23 Juunil 1913, kui ta maas seistes saab tabamuse parasjagu demolendu teinud ühekohaliselt Moranelt ära kukkunud mootorilt. Sikorski otsustab raskelt viga saanud lennukit mitte korda teha.. selle töö oli tehtud ja Muromets võis edasi areneda. Kuna eksisteeris mitemid tüüpe, toon andmed kõige levinuma ( toodetud 32 tk aastatel 1914-1916) Sikorski S-23 Ilja Muromets kohta:
Siin püüan näidata kere poole kõverust:
Kuna plastik oli paks, siis oli pildil tühisena tunduv kõverus siiski probleem. Lahendus - nügida kõver pool seest õhemaks kui sirgem ja loota, et see sirge järgi kuju võtab. Õnnestus visuaalselt rahuldavalt.
Kui klaasid ees ja kere koos, algas lihvimine ja lihvimine. Kui see mingis järgus, avastasin, et klaasid pole päris see, mis tahaks ja enamus sai eest katkutud ja ise uued lõigatud. Seejärel sai tiivad külge:
Peale alguse väikesi kõverusi on edasine päris hästi kokku läinud. Vaid ülemiste tiibade alumised pooled vajavad rohkem tööd. Vormi jäljed ja erinevad praagid vajavad parandamist:
Aga enne seda sai sabaosa tehtud. Kõik nagu sujus, aga väike tõrge tekkis ka. Mingi hetk hakkasin proovima kuda edaspidi tulevad traadikesed jooksma hakkavad. Ja salgus, et lisatüüride toed jäävad justkui ette. Jälle tuli sorida pilte ja uurida jooniseid. Kõike seda uurides said märksõnadeks palju vasturääkivusi ja vähe konkreetseid vastuseid. Siiski tegin saadaval olnud info põhjal toed ümber, nagu õigem tundus.
Ühesõnaga..iga hetk võis tulla ette vajadus jälle materjale uurida, kontrollida, otsida ja otsida. ja ikkagi pole sa päris kindel, et asi päris õige sai. Noh piisavalt õige poole on siiski eesmärk ja selle nimel on juba mitmeid asju tehtud. Ja mõndagi on ees, millele tootja pole tähelepanu pööranud. Kohati pisiasjad, aga üldpildile annavad jälle veidi juurde. Nendest aga edaspidi, sest hetkel on asi veel sellises järgus:
Töö on käinud päris usinasti ja pisikesi osi ikka mõnedki kokku saanud. Tänud taas Urmasele, sest tema vormidest pärit paagid hakkavd ka looma. Pärast teen ehk pildid ka, millised kippusid paagid restist tulema ja miks ma läksin valamise teed.
Pisiasjad võtavad päris palju aega, aga mootorite etapp hakkab valmis saama:
Aga enne lubasin rääkida, miks üldse uued paagid tegin. Püüan vastata ühe pildiga. Sel peaks näha olema otse restist kokku pandud paak, mis peaks olema ümmargune, aga on lapik ja lai, nagu vaala selg. Kõrval kõvasti töödeldud sama asi. Tagaplaanil on näha ka valmivad tiiva toed Üks võte tagant ka. Silma riivavad valujäljed ülemisel raamil lähevad veel kõrvaldamisele:
Ja siin siis tähtis hetk. Paika saab esimene pikem "tross"
Üldiselt on seal kandis veel mõndagi tööd märgata, enne kui suurem trossitamine saab alata.
Minu jaoks on alati lennuki juures ülev hetk, kui tiivad külge saab. Lennuk on sündinud. Edasine on kasvamine:)
Ühe poolega on alustatud ka tugede tegemist. Mõnikord läheb raskeks, kui pilte õigest lennukist on saadaval. Vaevalt ma muidu oleks hakanud lisatugesi nikerdama. Aga õiged pildid räägivad liiga selget keelt, et neid mitte teha. Kuigi kõik senised Murometsi autorid, keda netist näha on olnud, on neist mööda vaadanud.
Vasakul pool näha olev kolme materjali rist oli paras nikeradmine. Aga miksit siiski valmis ja kuigi ühtteist sealt veel puudu, annab juba aimu. Suurema toe materjalina kasutasin jälle etsi jäänuseid:) Tööd on olnud parasjagu palju ja siinkohal ei üritagi seda kõike peale saada. Siit üks vahepealne hetk:
Väike ülesvõte sabaosa töödest:
Nüüd aga hakkab kalennuk valmis saama. Mõned viimistlused veel ja vist ongi kõik. Tegin paar kiiret pilti laual ja hiljem teen mujal juba mõned nö lõpupildid. Märts 2011 |
© 2003-2023 kalle at emmk.ee