DFW T28 Floh

 

  • Deutsche Flugzeugwerke (DFW) oli 1910. aastal asutatud Saksa lennukitootja, mis ehitas enne sõda Prantsuse lennukeid litsentsi alusel. Esimese maailmasõja algusaastatel kavandasid ja tootsid nad mitut kaheistmelist lennukitüüpi, nii relvastatud (C-tüüp) kui ka relvastamata (B-tüüp).
  • 1915. aasta keskel määrati DFW-sse uus peainsener Hermann Dorner. Dorner oi Saksa varane lennunduse pioneer, ehitades nii purilennukeid kui ka mootoriga lennukeid. Ta oli 1910. aastal loonud oma lennukifirma, kuid Dorneri kehvade äriotsuste tõttu likvideeriti ettevõte 1913. aastal. Ta jätkas tööd õpetajana Adlershofi lennukoolis ja Deutsche'is. Versuchsanstalt für Luftfahrt (Saksamaa Lennundusuuringute Instituut), enne kui ta lõpuks sõja ajal DFW-sse tööle asus. Pärast DFW-ga liitumist alustas Dorner tööd uue hävituslennuki projektiga. Vaatamata oma tõhususele ei suutnud kõik ehitatud Fokker Eindeckerid (E.I-E.IV) saavutada kiirust, mis oli suurem kui umbes 140 km/h. Liitlaste uusi lennukeid silmas pidades sooviti aga suuremaid kiirusi.
  • Just kiirust silmas pidades kavandas Dorner oma lennuki üsna erinevaks, mis seni nähtud. Suurema kiiruse saavutamiseks kavandatigi väga kitsas ja kõrge kere ja võimalikult lühikesed tiivad. Mootor oli samuti selle aja kohta tavatult täielikult kere sees peidus. Katsetatud lahendused andsid küll soovitud lisa kiirusele aga sellega kaasnes ka äärmiselt halb nähtavus alla. Üleval kõrgel istuv piloot nägi küll jästi ette, aga maandumisel ja maapeal manööverdamisel oli nähtavus pea olematu,sundides lendurit vahepeal püsti tõusma. Kui lisada siia ka kitsas ninas asuv telik, polegi imestada, et esmalennul sai prototüüp maandumisel vigastada, kuna piloot hindas valesti lennuki kõrgust maapinnast ja maanduda tuli üsna suure kiirusega. Kokkuvõtteks õnestus luua lennuk, mille kiirus 180km/h oli küll selle aja kohta suur, aga just vaateväli alla ja ebastabiilsus maandumisel olid need tegurid mille tõttu projektist tootmiskõlblikku lennukit ei sündinud. Ainus eksemplar kasutati ilmselt DFW lennukoolis lõpuni ära.

    Olgu veel mainitud, et Dorneril õnnestus hiljem luua ka palju edukamaid lennukeid, nagu  DFW R.I. Veidi hiljem läks Dorner Hannover Waggonfabrik AG peakontruktoriks, kus tal õnnestus luua väga edukad lennukid CL.I kuni CL.IV. Pärast sõda töötas ta ka tsiviillennukite projektide kaalal. Ja kui nüüd nii mõelda, siis oleks Dorneri nimi sobinud ka lennuki nimeks. Näiteks pommitaja Dorner Dr-490 kõlaks ju küll:)

    Aga Flohi andmed nägid välja nii:

    Pikkus 4,3m

    Tiibade siruulatus 6,2m

    Kõrgus 2,3m

    Mootor Mercedes D.I 100hp

    Tühhikaal 420kg

    Maks. kiirus 180km/h

     

 

Mudel

Siinkohal pikka juttu ei tule. Tootjaks siis Tšehhi tegija Elf, mis on üsna huvitav firma, kes üldse teinud miski neli mudelit ja justkui kõik selle tootjaga. Aga Floh on küll neil väga hästi tehtud kirp ja selle järgi on kahju, et sealt rohkem toodangut ei paista. Siinkohal pean ütlema taaskord, et protsessist ole midagi ette nädata. Saan vaid öelda, et läks väga hästi kokku ja saan vaid soovitda. Väikse vaevaga on võimalik saavutada hea tulemus, ehk mudel lennukist, mida paljud ei usu kohe, et päriselt olemas oli.

 

 

 

2016, kirja pandud 2024.

 

 

 

 

 


© 2003-2023 kalle at emmk.ee