Aichi AB-4

 


Selle lennuki lugu pole kuigi pikk, ega ka kuulsusrikas kaugelti mitte. Aga nagu ikka pole see minu jaoks oluline, vaid loeb see, et selle välimus mulle meeldib. Seega on asi ka otsustatud.

Ajaloost niipalju, et 1931 telliti mereväe tarvis laeval baseeruv luurelennuk. AB-4 oli täismetall kokkukäivate tiibadega biplaan. Esmalennu tegi 1932. Lemmuomadused head, aga tõusul langusel juhitavus kehva, samuti piloodi nähtavus. Sellest hoolimata telliti väike proovipartii. Hiljem küll edasisest tellimusest loobuti ja enamus lennukeid müüdi tsiviili, kus neist said pärast ümber ehitust transpordi ja reisilennukid. AB-4 projektist sai aga arenDuse käigus suurem ja parem Aichi E-10A.

Andmeid Aichi AB-4 kohta:

Meeskond: 3
Pikkus: 9.75 m
Tiibade siruulatus: 13.50 m
Kõrgus: 3.94 m
Tiivapind: 47.1 m²
Tühikaal: 1,610 kg
Maksimum stardikaal katapuldi puhul: 2,600 kg
Mootor: 1 × Gasuden Urakaze pööratud R-6 350 hp

Maksimum kiirus: 164 km/h merepinnal
Kruisi kiirus: 113 km/h

Relvastus: kaks, kolm 7.7 m kuulipildujat ja mõned väksemad pommid.

Mudel:

Mudeli teinud Poola epokunstnikud firmast Choroszy Modelbud. Epovalu peen, kohati väga ja detaile on ikka omajagu. See firma esindab poolakate üht parimat oskamist ja paljud 1/72 plastikud kipuvad siin alla jääma. Karbis siis selline kraam.

 


Ja egas muud kui ehitama. Detailsus on jah hea, aga kokku läheb kohati küll nagu üks vana epo. Sisuga oli veel kuidagi. Kõvasti servade viilimist ja sättimist ja kere sai ka kokku kangutatud. Alumised tiivad aga sobisid juba kenasti. Siit siis tulemus. ilus nina juba aimata:)

 



Sisu tegemisest unustain taas pilte teha, aga kinniset kerest paistab niipalju:

 

 

Ja siis sai suurem pidu ja edenemine läbi. Oli vaja mootorit ja ülemise tiiva tugesi püsti ajama hakata. Kuna mudel pole algajatele mõeldud, siis pole ka õpetus liiga lihtne. St seletatud on vähe ja, et asja veel veidi põnevamaks teha, siis pole ka osad nummeradatud. Kuna sarnase pikkusega pulki on mitmeid ja mõned veel tagavaraks, siis nuputasin ja jõllitasin mõnda aega, et üldse aru saada mis toimuma hakkab. Väga kaugele ei jõudnud. Siin siis näha pisemad pulgad, millest peaks mootori sõrestik ja toed ja veel veidi asju valmis saama.

Aga peale väiksemaid seisakuid sai esimese värvigi selga. Maskol on ikka abiks asi, aitab mitmes olukorras. Siinkohal aitab tiibu püsti hoida.

:

 


Siis aga saabuski üsna keeruline faas. Tuli hakata mootorit ja tugesi püsti ajama. Üsna nõme oli vahtida hunnikut epo tikukesi ja avastada, et mitte midagi ei saa aru. Ja abi pole ka kuskilt võtta. Pilte õigest lennukist praktiliselt pole, mudeli õpetus väga napp ja lisaks on jupid ka toorikud, millest pead ise õiged asjad üles leidma ja parajaks lõikama. Aga mille järgi?
Peale mõndagi aega tüjal pilgul jõllitamist alustasin siis juppide valimise ja kõhutunde ja minimaalsete juhiste järgi mingit tegevust. Kui pikk jupp, milline, kuhu jne... Kuigi tugineda oli väha vähesele, sai lõpuks siiski midagi püsti.

 

No ja siis veel veidi punnitamist, lõikamist ja sobitamist:

 

Nii palju kui kontrollimiseks materjale oli, sai ka uuritud ja asi piisavalt õige, et edasi minna. Siis läks kergemaks, sest kepikesed hakkasid otsa saama ja tiib kerkima:

 

Vähemalt epo on väga hea kvaliteediga ja jupid on oma suuruse kohta üllatavalt paindlikud ja tugevad. Peale tiibade üles saamist on veidi aega puhastamist ja viimistelemist, enne kui tuleb jälle veidi mõistatama hakata, kuhu midagi võiks käia.

Ja nii see asi sujus kuni päris korraliku tagasilöögini, kui väikse õnnetuse tulemusena sai ülemist tiiba koos tugedega kokku korjatud ja tagasi liimitud. Vandesõnad ja räiged roppused lae alla lennutatud, sai asi korda kiiremini, kui pilti oleks teinud seekord. Ajaline tagasilöök u 1,5h.
Mõned õhtud hiljem sai teha siis sellise vahekokkuvõtte:

 

Suurem leiutamine ja pimesi kobamine sai läbi. Jäänud on vanker ja ilusam finaal, ehk aknad ja muud meikupid. Seekord kuulipritsid ka külge kohe:

 

 

Ja lõpuks võiski objekti lõpetatuks lugeda. Oli taas huvitav ja hariv ehitamine, oma tõusude ja mõõnadega. Üldiselt hea algmaterjal, aga esimeseks epotööks ei saa soovitada tugede rägastiku tõttu, mis osalt toorikud ja mida osalt olematu õpetus just eriti kokku panna ei aita. Aga lennuk ise on ju ilus ja seega tasus vaeva.


Aprill 2012

 


© 2003-2023 kalle at emmk.ee